Friendly Fires: "Schafft endlich den langweiligen britischen Rock ab!"

Freindly FiresBritischen Rock zu verwünschen, grenzt fast schon an Blasphemie. Vor allem, wenn man wie Friendly Fires, aus dem Königreich des britischen Rock kommt. Ihr Schlagzeuger Jack Savidge gibt ohne zögern zu, dass er ganz gut ohne ihn auskommt. Doch er meint damit nicht Oasis, die Großväter des britischen Rock'n'Roll, sondern deren Nachfolger: „In Großbritannien gibt es bis heute einen endlosen Strom von Oasis-ähnlichen Bands. Wie The Pigeon Detectives und The View, Razorlight und The Enemy. Darauf steh ich einfach nicht."

Jack geht es aber nicht darum, die Mitstreiter zu dissen. Er hofft eher auf die Befreiung aus der musikalischen Dominanz in Großbritannien. Ganz im Sinne von "you have to kill your idols to find your voice" brachen Friendly Fires mit ihren musikalischen Wurzeln. Denn immerhin begann ihre Musikkarriere punkig. „Als wir vor etwa 10 Jahren anfingen, Musik zu machen waren wir eine junge juvenile Punkband. Doch dann hörten wir Mogwai". Die Musik der  schottischen ProgRocker war wie eine befreiende Inspiration für Ed MacFarlane (Gesang), Edd Gibson (Gitarre) und Jack Savidge.

Also verabschiedeten sich Friendly Fires von der gitarren-lastigen Ernsthaftigkeit des Brit-Rock. Die Stadt, in der Musiker mit dieser Tradition schon immer gebrochen haben, ist Manchester. Dort wurde aus der einflussreichen Gitarrenband Joy Division das Discoensemble New Order, die ihren Sound aus den Clubs in New York importierten. Der von ihnen beeinflusste Discosound verschwand Mitte der 90er. Oasis betraten die Bühne und der Rest ist Geschichte. Doch Anfang des neuen Jahrtausends zeigt die britische Musikszene, dass elektronische Musik wieder Hand in Hand mit Rockmusik gehen kann. Wie so viele Bands entstauben auch Friendly Fires den Synthesizer und platzieren ihn demonstrativ mitten auf der Bühne. Gitarre, Bass und Schlagzeug bleiben dezent im Hintergrund. Dank der elektronischen Klänge wird aus einem gepflegten Konzert eine wilde Tanzveranstaltung. Und auch die Musik der Friendly Fires lädt zum kollektiven raven ein. So wie man es eben etwa in einem schweißtreibenden House-Club macht. „In einem Club genießt man Musik auf eine völlig andere Art als bei einem Konzert. Es funktioniert viel mehr über das Publikum, über die generelle Stimmung. Es ist mehr, als einfach nur eine Band anzuschauen".

Um die Menge zum brodeln zu bringen, bedarf es einiger weniger Basics. Friendly Fires machen es wie ihre Kollegen und bedienen sich der Zutaten massentauglicher Tanzmusik, dem Acid House. Dieser Musikstil überschwemmte Großbritannien Ende der 80er mit einem monotonen und treibenden Grundbeat, perkussiven Klang und repetetiven Rhythmus. Eine Plattenfirma stach aus dieser Szene voller Trillerpfeifen und Drogenexzessen besonders hervor. Die Compilations von Warp prägten den Werdegang von Friendly Fires: „Wir finden Warp Records echt klasse. Ihre Musik hörten wir, als wir anfingen, in Discos zu gehen. Ich habe damals an der Universität ein Faible für Techno und House entwickelt. Wir fingen an, mit unserer Musik richtig progressiv zu werden. Über diese komplizierter Schiene kamen wir dann zum etwas geradlinigeren Discopop. Und so landeten wir bei der Musik, die wir heute machen". Und da, wo sie angekommen sind, wimmelt es nur so von Disco Sounds, Synthie Elementen und groovigem Bass: „Leute wie Prins Thomas haben diese langsame Tanzmusik wieder belebt. Das gefällt uns sehr gut. Und man hört es auch in Liedern wie "In the Hospital" und "Lovesick". Diese langsamere, groovige Tanzmusik. Und ein dominanter Bass, der ist so richtig Disco".

Die Texte auf ihrem selbstbetitelten Debut-Album passen perfekt zu ihrem Sound. Es dreht sich ums Ausgehen, ums Spaß haben. In einer zunehmend komplizierten Welt soll man sich ruhig mal gehen lassen können. Dabei hilft einem diese spaßorientierte Energie, die Friendly Fires auf der Bühne ausleben: „Ich glaube, wir sind völlig andere Menschen auf der Bühne als im richtigen Leben. Manchmal geht man auf die Bühne und dann ist da dieser Filmriss. Man erinnert sich nur daran, wieder von der Bühne runter zu kommen. Es dreht sich alles um Adrenalin und Konzentration - deine tägliche Dosis 40minütiger absoluter Intensität". Ihr Credo könnte auch der Technozeit der 90er Jahre entsprungen sein. Ihre Musik schreit förmlich: keep on moving, don't stop. Friendly Fires erfreuen die Ohren mit einer geballten Ladung erfrischendem Euro-Disco. Mancher mag ihren Sound für aufgewaschenen Synthie-Pop halten. Gibt man sich aber ihrer Musik hin, endet der Abend unweigerlich im hedonistischen Tanzvergnügen. Darum dreht es sich bei Friendly Fires: Rückzug auf die Tanzfläche. Wir machen die Welt zu einem besseren Ort - wenn auch nur für einen Abend.

Jack Savidge - Friendly FiresYou have been playing in Friendly Fires for a long time.
Yes, about ten years. But it has been in different bands. When we started up, we were kind of a juvenile punk band. And then we started getting into Mogwai and that kind of stuff. And tried to be really proggy and then we ended up where we are.

Did you have the synthesizer in the band from the beginning?
Not at all. We just had two guitars and drums.

When did the synthesizer come in then?
It was basically when we started Friendly Fires. It was always going to be more like dancing foot.

Where did the dance influence come from?
We were listening to to a lot of Warp Records. From that we started out going out clubbing. And I definitely got very heavily into house and techno at university. From the more complicated stuff we came across to the more straightforward dancefloorpop. That's generally the better music. The more complex electronic music is not too clever for its own good. Going clubbing is such a different way of enjoying music than going to a gig. It's far more about the audience and the general vibe rather than just watching a band.

What were the big hits when you went clubbing?
One of the first dance records I got, it was mind blowing, was Odeon. Their song Kisses is amazing. It was kind of the tail end of electro clash. But also some kind of classic stuff like the Warp Classic Compilation, LFO and F.U.S.E. All of LFO, especially Freak, is amazing.

In Germany Techno is slowly dying.
Really? In UK the house scene is still going on. Everybody in the UK things it has been really vibrant in Germany. Obviously especially in Berlin. A lot of my friends have been to rave oddessys to Berlin. To go to the Panorama Bar for three days. It's surprises me that it is dying. Is it really dead?

ImageI love Synthie Pop because its danceable and easy to listen to.
When I was really young I remember Pet Shop Boys being the first band I saw on Top of the Pops. It must have been around 1988. I thought it sounded quite strange at that time. It all sounded very sad to me.

But you also have 70ies Disco elements in your sound. Where does that influence come from?
Lots of disco music has been revived at the moment. There is a big edit kind of scene, people like Prins Thomas. They revived that kind of slow dance music thing. We were all really keen on it. And you hear it on songs like "In the Hospital" and "Lovesick". It's that kind of slower groovy dance music. And the bass guitar is so very disco. The heavy bass.

This is your first headliner tour in Germany. How does it feel?
Well, it feels good. But actually what is really good about it is that we are turning to playing small venues, where you can see the audience. You can see their eyes and can get that instant reaction. We have been doing a big NME tour in the UK. There is always the stage and then there is a gap and then there is a barrier and then there is audience. You can maybe see the front two rows but you can't really see much past that. And although that's obviously special, when it's really packed and you can feel the vibe sometimes it makes you feel a bit detached. It's nice. But I think the best time to see a band is when they are far more popular than the venues they are playing. With this tour it feels for us like going back to that. They are small venues but they are sold out. People wanna be there and they know the songs and stuff.

Do you think a lot of British fans will come over?
Oh yes, there will be one or two. There's couple of people in Hamburg who said they'll come over from Peterboruogh. And some people whose parents are in the British army, stationed near Cologne.

Why do you sing about Paris and not about Munich or London?
Well, Ed writes the lyrics so you have to speak to him. But the way I would interpret it is that Paris is a romantic ideal of a blissful future full of love. Rather than the actual place Paris. You have to think about it as the person singing this song lives somewhere that isn't Paris, somewhere in England. And he is imagining Paris how they want to imagine it. We just came from Paris. We know quite a lot of people out there now because we have been there again and again. But I kind of prefer London to Paris.
ImageI have seen you supporting the Foals. When you are performing on stage it seems that you are not really there. You seem to be somewhere else.

Yeah! I think we are fairly different people on stage to off it. Sometimes it feels like you go on stage and then there is this kind of blank. And then you remember coming of. It's all about adrenaline and concentration - that 40 minutes of intensity in your day. Especially when you are touring your day is so dull and repetetive. Not that it isn't nice. But that 40 minutes of intensity is just so different to the rest of your day.

Are you already working on the second album?
Yeah. There are a few thinks here and there, but we haven't finished anything. We are not a band that writes on the road. But once we finish that tour, in about ten days, we are going back to the UK and hopefully finishing some new songs.

Which kind of music would you "Friendly Fire"?
I would try to get rid of that very boring British Rock. Like ...

... Oasis?
Well Oasis are kind of the grandfathers of boring british rock. I do like the first one and a half Oasis albums. But there is this endless kind of stream of Oasislike bands that still goes on to this day. Like The Pigeon Detectives and The View, Razorlight and The Enemy. The list goes on... I am just not into it.

British Rock should be killed?
Yes (laughs).